bez mięsa · dla dzieci · obiady

Placki cukiniowe z camembert

Pierwszego dnia plackowego, robiłam placki tylko dla siebie, chcąc spróbować co faktycznie wyjdzie. Wyszło dobrze, żeby nie napisać nieskromnie, że bardzo dobrze. Dlatego dnia następnego popełniłam placki znowu, w ilości większej i ten przepis podam, jako ten, co wyżywić może 4 osoby.

Za plackami ziemniaczanymi nie przepadam, te natomiast wpisuję do swojego stałego menu, ilekroć będę miała ochotę na szybki obiad.

placki cukinioweSkładniki na ok. 14 sztuk.

  • 1 duży ziemniak (dzień wcześniej wcale ziemniaków nie dodałam, ale wg mnie lepiej wiążą placki przy smażeniu)
  • 1 mała lub 1/2 dużej żółtej cukini
  • 1 zielona cukinia
  • 1 czerwona cebula
  • 2 jajka
  • 8 łyżek kaszy manny
  • ser camembert ziołowy (dodałam w pierwszej wersji, w drugiej pominęłam)
  • przyprawy: sól, pieprz, zielona czubryca, czerwona czubryca, odrobina cukru (max. pół łyżeczki)
  • olej dobrej jakości do smażenia. U mnie mój ulubiony olej ryżowy. Mam wrażenie, że bardzo niedoceniany, a naprawdę warto go używać (więcej w TIPACH)

Wykonanie:

  1. placki cukiniowe1Warzywa zetrzeć na tarce o grubych oczkach.
  2. Odcedzić na sitku nadmiar wody. Będzie się ona tworzyła ciągle, dlatego podczas smażenia, każdorazowo przy nakładaniu placków na patelnię, należy najpierw dobrze mieszankę wymieszać.
  3. Doprawić przyprawami i powrzucać pokrojony na małe kawałki ser camembert.
  4. Dodać jajka i kaszę manną.
  5. Wymieszać dokładnie.
  6. Nakładać mieszankę, po 1 czubatej łyżce na dobrze rozgrzany olej.placki cukiniowe2
  7. Smażyć z obu stron na złoty kolor.
  8. Wyłożyć na papierowy ręcznik kuchenny, aby odsączyć nadmiar tłuszczu.
  9. Podawać na sucho, bądź z jogurtem lekko przyprawionym solą i pieprzem z posiekaną natką pietruszki.

Smacznego!

W kuchni tkwiła i gotowała:  Ania

 

placki cukiniowe3

TIPY:

Olej ryżowy otrzymywany jest z otrąb ryżowych, czyli odpadów (może brzmi źle, ale to bardzo dobrze 🙂 ), stanowiących ok. 8% nieprzetworzonych ziaren. To JEDEN Z NAJZDROWSZYCH i BEZPIECZNIEJSZYCH olejów – zawiera jedynie 15-10% tłuszczu. Zawiera dużo witaminy E (witamina młodości, więc wiecie kobietki – wiecznie młode i najedzone).  W oleju ryżowym znajduje się także gamma oryzanol, który niszczy wolne rodniki, przyspiesza podziały komórek, powstrzymuje powstawanie komórek nowotworowych, a ponadto opóźnia procesy starzenia i łagodzi objawy klimakterium (działa jak hormon). Obecna w nim witamina B odgrywa kluczową rolę w procesie spalania tłuszczów. Fitosterole z kolei regulują gospodarkę wodną skóry – zapobiegają jej wysuszaniu. Kwasy omega-3 zawarte w tym oleju zmniejszają poziom triglicerydów we krwi, a co za tym idzie – ryzyko zawału serca.

Bardzo ważne z punktu widzenia jego właściwości kulinarnych jest to, że ma on wysoką temperaturę dymienia, tj. 230°C, co oznacza smażenie bez dymu i pryskania. Potrawy smażone na tym oleju są mniej kaloryczne, ponieważ jest on mniej absorbowany niż inne oleje. Ma bardzo delikatny smak, nie zmienia smaku potraw, a jedynie nadaje im lekko orzechowy posmak. Jest pakowany próżniowo, co gwarantuje świeżość przez długi czas. Jako metodę ekstrakcji oleju stosuje się tłoczenie na zimno, co jest bardzo istotne, ponieważ większość olejów tłoczonych na ciepło traci swoje właściwości zdrowotne. Jest stosowany do sałatek, smażenia i pieczenia przez wielu cenionych szefów kuchni na całym świecie.

Olej ryżowy stosowany jest w kuchniach różnych stron świata. Szczególnie ceniony jest w kuchni azjatyckiej – przede wszystkim w Chinach i Japonii, ale także np. włoskiej – idealnie pasuje do wszelkiego rodzaju makaronów, risotto.

Można stosować go jako dodatek do sałatek, surówek czy też dań głównych. Oprócz tego sprawdza się w pieczeniu ciast i głębokim smażeniu. Doskonale sprawdzi się jako dodatek do smażonych mięs, warzyw i owoców morza. Można na nim także smażyć chrupiące frytki lub talarki ziemniaczane. Olej ryżowy używany jest również do wyrobu margaryny. Jego wszechstronne zastosowanie w kuchni, połączone z dobroczynnym wpływem na zdrowie i niską kalorycznością, z pewnością zachęca do jego używania na co dzień.

(za: http://www.nazdrowie.pl/artykul/olej-ryzowy)